tisdag 12 april 2011

Resan hit

Dag 14.
Jag ska berätta lite om igår (dag 13) tänkte jag. Resan började klockan 10:00 Då kom en Thailändsk "taxibuss" som ser ut som en bil med ett flak som har tak.











Jag blev förskräckt när jag såg den då jag trodde att vi skulle sitta i den där i fyra timmar. Niklas visste redan att det inte var så men eftersom jag inte uttryckte min oro så vart den inte lugnad för än vi mötte upp den minibuss som skulle ta oss till Pai. Pust tänkte jag men det vart nog inte så jätte mycket bättre förutom att man sitter med huvudet framåt eftersom även denna färd begav sig över bergen. Slingerikrok vägar även denna gång. Slapp som tur var illamåendet.
Det tog oss ungefär fyra timmar att komma fram, väskorna nästan slängdes av bilen och chauffören ropade ut   - nästa stopp Chinag Mai! ( fast han sekunden innan nickat åt Niklas fråga om han kunde köra oss till hostellet.) Där stod vi i hettan, det var riktigt riktigt varmt, packade på oss väskorna och började vandra åt det håll vi trodde var rätt.
Som tur är har jag världen bästa ryggsäck som jag är väldigt glad att jag investerade i så även fast den är super tung nu så sitter den så bra att den inte är tung att bära. 
Efter 10-15 minuter hittade vi Darling som vi bor på nu och möttes av en väldigt energiskt Thailändska som genast började berätta allt om allting. Ingen av oss var riktigt på det humöret men jag lyckades ändå få ur mig: -Ah that's so fun, Ah that´s so nice... Tack mamma för att du fostrat mig så väl. 
Till slut fick vi vårt rum. Ett rum som ligger högst upp vilket ger oss fantastisk utsikt. Huset/kojan/stugan vi bor i är super mysigt och har en känsla av djungelboende. Det är utrustat med häng mattor och altan (hängmattorna är Niklas favvo)
Det blir en lång text det här men jag är snart klar jag lovar. När rummet tilldelats oss gick vi den lilla biten till stan där vi tog en bit mat och bevittnade vattenkriget som pågick runt hörnet.
Det är Thailändsk nyår här och man firar det från 11-15 det är olika i olika delar. Men oftast firar man det från idag tom 15e. Detta innebär stort vattenkrig överallt. Man kastar vatten på alla förbipasserande, motorcyklister som bilar. Vi såg detta mycket efter vägen på väg hit det konstiga var att det bara var små pojkar som stod vid vägkanten och kastade vatten. Vart var alla småflickor?

Det vart allt hittills. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar