söndag 29 maj 2011

Organisationen måste organiseras!

Vi har varit framme i Bangkok sedan klockan 6 i morse alltså kl 01.00 Svensk tid. Men det var inte raka vägen som gällde...
AnnaO kan du komma och organisera upp Thailand? Turisttrafiken är en organisation som verkligen skulle behöva ses över. Ja visst man kommer fram MEN det är inte från A till B som gäller utan från A till C och i bästa fall tillbaka till A sen B..

Vi köpte en billig resa så man får räkna med att det tar sin tid. Vi blev tillsagda att vi skulle bli hämtade mellan 11.30 och 12. Innan vi vart upphämtade tog vi reda på när vi skulle anlända till Bangkok. 05.30 nästa dag vart svaret. Jaha 17-18h tänkte vi, det är lite väl men betalt är betalt.

Klockan fem i tolv blev vi hämtade av en buss som skjutsade oss till piren. Där bytte vi ut vårt kvitto mot en biljett (så här långt är jag med) Efter biljett hämtningen som dom faktiskt visade oss vart vi skulle hämta för en gångs skull, sattes vi att vänta på båten. Båten var försenad. Wait 10 minit (thai uttal) och ytterligare wait 10 minit. Detta är alltid super roligt när man vet att man har 16 timmar kvar.

Till slut kom båten och vi vart bara 30 "minit" försenade (överkomligt). Båten tog 1h 30 minuter och jag hann aldrig börja må illa! Jippi. Men vi träffade en tjej från Sundsvall på båten.. världen är liten.
På hamnen möttes vi av Bangkok by buss gå höger. Vi gick höger.. Ingen buss. Vi hade mött en buss i hamnen som såg sjukt risig ut och jag tänkte: Stackare som ska åka med den där!

Vilken tror ni vi åkte med?

Bussfärden tog en timme. Sedan stannade vi. Man brukar alltid föra ett stopp för att äta. Lite väl tidigt tänkte jag men men. Här bytte vi biljett igen och fick ett klistermärke på tröjan. I Thailand får man alltid ett klistermärka som visar vart man ska. Jag kan tycka att det är lite onödigt när bussen bara har en slutstation. Men men.
Här på stationen fick vi veta att (klockan var 17 när vi anlände hit) vi ska vänta tom 20.30 innan vi fortsätter mot Bangkok. Jaha, det var därför biljetten var billig.

Klockan 21.00 fortsatte vi resan mot Bangkok. Här emellan stannade vi 4 ggr tror jag. Tre ggr för att slänga av någonting som busschaufförerna fraktar och en gång kl 01.00 (mitt i natten) för att äta...Det ska tilläggas att alla sov och att det var fyra timmar kvar till Bangkok. Men men ut måste vi.

Till slut kom vi fram och då visste inte Taxichauffören vart vårt hostell låg. Så det tog tre taxichffisar att komma på det, till slut! När vi kom fram var det stängt så vi fick sitta utanför och underhålla oss med att döda kackerlackor i en timme tills vi kunde smita in.

Nu är vi här. Grejerna är på plats. Vi har hunnit vara på weekend market och shoppat och det är riktigt fräscht här. Längtar till hotellet dock. Har sovit dåligt i natt så det blir kanske ganska tidig kväll ikväll.

Hade så bra och mamma tror pengarna är slut på Thaikortet så jag kunde inte höra av mig. Hoppas du läser detta=)

Kram M.N.

1 kommentar:

  1. Jag tror att det är många som skulle behöva åka iväg och genomgå en sådan där kurs i tålamodsträning så att man inte klagar på småsaker. Jag är nog en av dom:) Ha det gött! Kram mamma & co.

    SvaraRadera